Krótka Historia Polskiego Kina: Zezowate szczęście

Zapraszamy na piąty już pokaz z cyklu KRÓTKA HISTORIA POLSKIEGO KINA. „Zezowate szczęście” w reż. Andrzeja Munka poprzedzony będzie krótką wideoprelekcją kuratora cyklu Tomasza Kolankiewicza.

ZEZOWATE SZCZĘŚCIE, 1960 r., reż. Andrzej Munk, 107 min., w niedzielę 4 czerwca o godz. 15:30

Bilety w specjalnej cenie 15 zł, dostępne tutaj: >>>BILETY

Jan Piszczyk (Bogumił Kobiela), posiwiały od doświadczeń życiowych, prosi naczelnika, aby pozwolił mu zostać w więzieniu, bo dopiero za kratkami przestał go prześladować pech. Od dziecka starał się sprostać oczekiwaniom innych, ale los wydawał się z niego drwić. Jako syn krawca pragnął być dobrym uczniem i wzorowym harcerzem, ale skompromitował się na defiladzie. Na studiach został korepetytorem pięknej panny (Barbara Kwiatkowska), a stał się powiernikiem jej matki, majorowej. Z powodu dużego nosa padł ofiarą antysemickich prześladowań, a zarazem znalazł się wśród narodowców niszczących sklepy żydowskie, za co pobiła go policja. W czasie kampanii wrześniowej przymierzył polski mundur i z miejsca trafił do niewoli. Zdemaskowany przez oficerów, został wzięty za szpiega. Nie lepiej powiodło mu się w organizacji podziemnej. Po wojnie gorliwie włącza się w budowę Polski Ludowej. Robi karierę w biurokracji i propagandzie, która wali się z powodu jednego niepoprawnego zdania wypisanego w gazetce ściennej. Niestety, naczelnik nalega na opuszczenie więzienia. Strażnicy wyrzucają Piszczyka za bramę.

Jedno z najważniejszych dzieł szkoły polskiej i rola życia Bogumiła Kobieli. Andrzej Munk dowiódł „Zezowatym szczęściem” swoich wybitnych umiejętności w dziedzinie komedii, a tym samym istnienia komediowego nurtu szkoły polskiej. Mozaika stylów i poetyk, od komedii niemej, przez groteskę, tragikomedię, film wojenny i powiastkę filozoficzną, stanowi odautorską sugestię, że pechowy bohater jest sterowany przez siły potężniejsze od niego. Ucieczka od wolności jest właściwie ucieczką od ducha czasów. Film powstał według scenariusza Jerzego Stefana Stawińskiego, czołowego scenarzysty szkoły polskiej, autora opowiadania Sześć wcieleń Jana Piszczyka (1959). Dalszy ciąg historii bohatera wyreżyserował Andrzej Kotkowski w filmie Obywatel Piszczyk (1988) z główną rolą Jerzego Stuhra. Oryginalną kontynuacją stał się po latach autorski Obywatel (2014) Jerzego Stuhra.

KRÓTKA HISTORIA POLSKIEGO KINA to dziesięć filmów dziesięciu mistrzów, których dzieła ukształtowały obraz polskiego kina w latach 60., 70. i 80. XX wieku. A które rzadko mamy okazję oglądać na dużym ekranie. Pokazy odbywają raz w miesiącu w najlepszych kinach w Polsce, zrzeszonych w Sieci Kin Studyjnych.

Bilety w specjalnej cenie 15 zł! >>>

W PROGRAMIE JESZCZE:

ZEZOWATE SZCZĘŚCIE – Andrzej Munk, 1960 – 4 czerwca o godz. 15:30, BILETY >>>

SANATORIUM POD KLEPSYDRĄ – Wojciech Jerzy Has, 1973 – 9 lipca o godz. 15:30, BILETY >>>

BARWY OCHRONNE – Krzysztof Zanussi, 1976 – 13 sierpnia o godz. 15:30, BILETY >>>

ARIA DLA ATLETY – Filip Bajon, 1979 – 10 września o godz. 15:30, BILETY >>>

GORĄCZKA – Agnieszka Holland, 1981 – 8 października o godz. 15:30, BILETY >>>

PRZYPADEK – Krzysztof Kieślowski, 1981 – 5 listopada o godz. 15:30, BILETY >>>

Wyboru tytułów dokonał Dyrektor Festiwal Polskich Filmów Fabularnych Tomasz Kolankiewicz, tłumacząc: „W przeglądzie Krótka historia polskiego kina skupiliśmy się na prezentacji wybranych tytułów największych twórców i twórczyń głównego nurtu. Jak zmieniała się wrażliwość filmowców? Czy czerpali oni z europejskiego i światowego kina czy tworzyli nową jakość? Jak wpływały na nich zmiany społeczne i geopolityczne? W końcu: jak polskie kino rezonowało za granicami naszego kraju? Przegląd jest unikatową możliwością przypomnienia najważniejszych, poddanych cyfrowej rekonstrukcji, dzieł powstałych nad Wisłą na dużych, kinowych ekranach i poprzez nie zajrzenia pod podszewkę zmian, jakie zachodziły w ciągu kolejnych dekad PRL-u.”

Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz
Partnerzy: WFDiF, 35mm, DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polski Instytut Sztuki Filmowej