Coppelia – kolejny balet z Moskwy na naszym ekranie!
W chwili gdy powstają te zdania transmisje z Moskwy nie kojarzą się najlepiej, ale jest duża szansa, że po 22 lipca znów będziemy je kojarzyć ze znakomitymi widowiskami. 22 lipca, w niedzielę o 17 zapraszamy na transmisję baletu COPPELIA w wykonaniu solistów Teatru Bolszoj.
„Coppelia” to jeden z nielicznych baletów klasycznych o komediowej fabule, który przetrwał w repertuarze scen tanecznych do naszych czasów i wciąż cieszy się niesłabnącą popularnością. Być może jednym z powodów jest jego lekka, zabawna treść, która pozwala tancerzom nie tylko wykazać się techniczną maestrią, ale również stworzyć wyraziste i sympatyczne postacie z krwi i kości, tak inne od romantycznych książąt i księżniczek. Akcja baletu (naszkicowana wg noweli Ernsta Theodora Amadeusa Hoffmanna, autora „Dziadka do orzechów”) rozgrywa się prowincjonalnym galicyjskim miasteczku i biorą w niej udział zwyczajni ludzie. Nawet atmosfera niesamowitości wykreowana w pracowni twórcy „żywych” lalek Coppeliusa potraktowana jest z przymrużeniem oka. W miasteczku pojawia się tajemniczy wynalazca ze swoją piękną córką, która nieruchomo przesiaduje w oknie jego domu. Młody Franz zakochuje się w domniemanej Coppelii i nocą zakrada się do mieszkania wynalazcy. Za nim podąża zazdrosna narzeczona, Swanilda.
Drugim walorem „Coppelii”, który zapewnił jej miejsce nie tylko na światowych scenach, ale i w salach koncertowych, jest muzyka Léo Delibesa, wyjątkowa na tle sztampowych w owych czasach baletowych akompaniamentów. Partytura Delibesa skrzy się bogactwem melodii i różnorodnych rytmów, zwłaszcza tańców ludowych krajów słowiańskich i Węgier. Dzieło miało swoją premierę w 1870 roku w Théâtre National de l’Opéra de Paris. Jej pierwszym choreografem był Arthur Saint-Léon, baletmistrz, po którym kierownictwo petersburskiego Baletu objął Marius Petipa (i którego balety Petipa wystawiał potem we własnych wersjach – tak uczynił i z „Coppelią”). Saint-Léon był także wybitnym tancerzem solistą, znawcą tanecznego folkloru, kompozytorem i skrzypkiem. To właśnie jego zainteresowanie tańcem ludowym było odpowiedzialne za pojawienie się w partyturach kreowanych przez niego baletów tak bogatego wyboru melodii tanecznych opartych na folklorze, to on bowiem zamawiał i ustalał muzykę z kompozytorem w trakcie jej tworzenia. „Coppelia” jest uważana za jeden z pierwszych baletów, które zawierają słowiańskie motywy muzyczne.
„Coppelia” zrobiła zawrotną karierę. W ciągu 14 lat po paryskiej prapremierze wystawiono ją w Petersburgu, Brukseli, Moskwie i Londynie. Przed końcem XIX wieku wystawiano ją również w Nowym Jorku, Mediolanie, Kopenhadze, Monachium i jeszcze raz w Petersburgu. W 2009 roku druga petersburska wersja „Coppelii” (w choreografii Mariusa Petipy opracowanej przez sławnego włoskiego baletmistrza Enrico Cecchettiego) została zrekonstruowana w Teatrze Bolszoj przez historyka baletu Pawła Gerszenzona i Siergieja Wichariewa, słynnego tancerza Teatru Maryjskiego i cenionego pedagoga. W trwającym sezonie 2017–18 w moskiewskim teatrze planowano zaprezentować nową, zaktualizowaną wersję tej rekonstrukcji, niestety Siergiej Wichariew nieoczekiwanie zmarł w ubiegłym roku. Podczas transmisji satelitarnej 10 czerwca zobaczymy zatem pieczołowicie wznowioną wersję z 2009 roku. W głównych partiach wystąpią: Margarita Szrajner jako Swanilda, Artiom Owczarenko jako Franz i Aleksiej Łoparewicz w roli Coppeliusa.
22 lipca godz. 17:00, bilety 30 zł Rezerwacje 530882809