FESTIWAL MIEJSCE KOBIET NA MOJEEKINO.PL/20-29 LISTOPADA

Tegoroczny festiwal odbędzie się w dniach 20 – 29 listopada. Data ta nieprzypadkowo pokrywa się z terminem międzynarodowej kampanii „16 dni przeciwko przemocy wobec kobiet”. Celem festiwalu jest zwiększanie świadomości i wrażliwości na wciąż aktualny problem nierówności społecznej, a także wymiana doświadczeń i prezentacja dorobku artystycznego kobiet, nie tylko z naszego regionu.

Filmy w programie (dostępne przez cały okres trwania festiwalu):

LA BOLDUC

Kanada 2018, 103 min

reżyseria: François Bouvier
scenariusz: Frédéric Ouellet
zdjęcia: Ronald Plante
obsada: Debbie Lynch-White, Rose-Marie Perreault, Bianca Gervais,
Mylène MacKay, Yan England, Germain Houde

Historia życia Mary Travers, znanej fanom muzyki pod sceniczną nazwą La Bolduc. Mary Rose-Anna Bolduc, z domu Travers, była ikoną muzyki francusko-kanadyjskiej. W latach 30., czyli w szczytowym okresie swojej popularności, była nazywana królową kanadyjskich śpiewaków ludowych.

O La Bolduc mówi się, że była pierwszą wokalistką Quebecu. Jej styl łączył w sobie tradycyjną muzykę ludową Irlandii i Quebecu, a cechowały go wesołe, komediowe aranżacje.
bilety po 15,00 zł film dostępny w trakcie całego festiwalu bez ograniczeń

EMA
Chile 2019, 100 min

reżyseria: Pablo Larraín
scenariusz: Guillermo Calderón, Pablo Larraín
muzyka: Nicolas Jaar
zdjęcia: Sergio Armstrong
obsada: Mariana Di Girólamo, Gael García Bernal, Santiago Cabrera


To wyjątkowy film w dorobku Chilijczyka Pabla Larraina (Jackie, El Club), jednego z najciekawszych reżyserów Ameryki Południowej. Pokazywana w konkursie głównym festiwalu w Wenecji Ema to filmowy rollercoaster z magnetyczną Marianą Di Girolamo i Gaelem Garcíą Bernalem w rolach głównych.


Nieuchwytna jak płomień, uwodzicielska Ema roznieca ogień wszędzie tam, gdzie się pojawia. Taniec to dla niej całe życie – dla swojej pasji jest gotowa poświęcić dosłownie wszystko. Wspólnie z mężem-choreografem podejmuje kontrowersyjną decyzję, przez którą upada jej dawny świat, a na zgliszczach starego porządku wyrasta zupełnie nowy – gdzie kobiety mogą tańczyć tak, jak chcą, o rodzinie nie decyduje pokrewieństwo i każdy sam tworzy choreografię własnego życia.

W warstwie fabularnej „Ema” jest historią rozpadającego się związku czterdziestokilkuletniego choreografa oraz jego młodej żony – tancerki. Kiedyś pewnie połączyła ich miłość, dziś dzieli natomiast wszystko: wiek, temperament, nawet taniec, bo on kocha klasykę, ona nowoczesny reggaeton. Oboje nie mogą sobie dać rady z bolesnymi przeżyciami. „Emie” daleko jednak do dramatu obyczajowego, choć jest w tym filmie diagnoza kondycji młodego pokolenia Chilijczyków. To jednak film szalony, zmysłowy i nieobliczalny jak jego tytułowa bohaterka szukająca ratunku i siebie w dzikim tańcu czy idąca przez ulice pięknego Valparaiso z miotaczem ognia. Nie jest to rodzaj kina dla wszystkich, ale z pewnością znajdą się tacy widzowie, których „Ema” porwie. /Barbara Hollender, Rzeczpospolita/
bilety po 15,00 zł, film dostępny w trakcie całego festiwalu bez ograniczeń


GRUBASKI NA FRONT

Fat Front
Dania, Norwegia, Szwecja 2020, 88 min

reżyseria: Louise Detlefsen, Louise Kjeldsen
scenariusz: Louise Detlefsen, Louise Kjeldsen


Cztery młode dziewczyny z różnych części Skandynawii próbują zredefiniować tradycyjne kanony piękna promując ciałopozytywność – bezwarunkowe celebrowanie swojego ciała. Za pomocą mediów społecznościowych oraz na organizowanych przez siebie wydarzeniach starają się pokazać innym osobom, że nie są same w walce o akceptację swojego ciała. Zaczyna się tworzyć międzynarodowa grupa wsparcia, ale za głosami pozytywnymi idzie też fala hejtu. Pod optymistycznymi hasłami i działaniami kryją się intymne historie z życia bohaterek, które ze zwątpieniem, brakiem zrozumienia i niechęcią spotykają się od wczesnych lat dzieciństwa.

W czasach, w których króluje kult perfekcyjnego ciała, cztery młode Skandynawki nie wstydzą się tego, że są grube. Akceptują siebie takimi, jakimi są.

Idealna sylwetka to fetysz epoki. Jednocześnie jednak rośnie ruch sprzeciwu. „Fat Front” staje do walki. Jego szeregi zasilają grube kobiety, niewstydzące się swojego wyglądu. Dokument przedstawia Helene, Martę, Paulinę oraz Wilde. Cztery dziewczyny ze Skandynawii chcą być dumne z rozmiaru plus size.
bilety po 15,00 zł, film dostępny w trakcie całego festiwalu, limit 150 widzów

MY DWIE

Belgia, Francja, Luksemburg 2019, 95 min

reżyseria: Filippo Meneghetti
scenariusz: Filippo Meneghetti, Malysone Bovorasmy
muzyka: Michele Menini
zdjęcia: Aurélien Marra
obsada: Barbara Sukowa, Martine Chevallier, Léa Drucker


Nina i Madeleine są na emeryturze. Przez ostatnie kilka dekad ukrywały swoją miłość i nawet ich najbliżsi są przekonani, że są dla siebie tylko sąsiadkami. Nina uważa jednak, że w dzisiejszych czasach nikt nie będzie zwracał na nie uwagi. Namawia Madeleine, żeby wyjechały do Rzymu i zamieszkały w końcu razem. Madeleine jest skłonna powiedzieć o ich związku i planach swojej córce, jednak wypadki potoczą się w zupełnie nieprzewidziany sposób.

My dwie to wyciskająca łzy historia pięknej miłości, gdzie dramatyczne wydarzenia przeplatają się z dobrym humorem.

Pełnometrażowy debiut reżyserski Filippo Meneghettiego prezentowany był na Festiwalu Filmowym w Toronto.
bilety po 15,00 zł, film dostępny w trakcie całego festiwalu bez ograniczeń


KOBIETA
Woman
Francja 2019, 105 min

reżyseria: Yann Arthus-Bertrand, Anastasia Mikova
scenariusz: Yann Arthus-Bertrand, Anastasia Mikova


Kim jest kobieta? Jakie są jej marzenia i nadzieje, a także największe lęki i blizny? Czego oczekuje od życia, społeczeństwa i mężczyzn? Jaki jest stosunek kobiety do jej ciała i uwodzenia? Jaką rolę w jej życiu odgrywają pozory i piękno? Jak macierzyństwo zmienia jej życie? Co wiemy o kobiecym pożądaniu i dlaczego niektóre kultury uważają je za tak przerażające?

Dwa tysiące kobiet z 50 różnych krajów świata dzieli się przed kamerą swoimi historiami i opowiada o własnych doświadczeniach: od tych najbardziej intymnych aż po kulturowe. Dotykają przy tym szerokiej gamy problemów: seksualności, małżeństwa, macierzyństwa, przemocy domowej, gwałtu, wolności, zniewolenia, niezależności finansowej, wizerunku ciała, starości, miłości, złości i mądrości.

Pomimo przeciwności losu, a czasami tragedii, jakie przeszły, wszystkie wyglądają promiennie, ponieważ w końcu mają szansę wyrazić siebie. Niezależnie od tego skąd pochodzą i ile mają lat, ich doświadczenia rezonują ze sobą, nabierając uniwersalnego znaczenia. W ten sposób powstaje intymny i emocjonalny portret kobiet, które stanowią połowę ludzkości na Ziemi, a mimo to nadal poddawane są przemocy i niesprawiedliwości. To również pean na rzecz ich wewnętrznej siły, odporności, zdolności do przeciwstawiania się przeciwnościom losu i pozytywnej zmiany świata pomimo trudności, jakie napotykają. W erze po #meetoo to również interesujące spojrzenie na rolę i znaczenie kobiet oraz ich postrzeganie świata.

Nadzwyczajnej urody zdjęcia i zapierające dech wyznania. Nie można oderwać wzroku i uwagi.
bilety po 15,00 zł, film dostępny w trakcie całego festiwalu, limit 150 widzów

MARYJKI
Polska 2020, 75 min

reżyseria: Daria Woszek
scenariusz: Daria Woszek, Sylwester Piechura
zdjęcia: Michał Pukowiec
muzyka: Marcin Macuk
obsada: Grażyna Misiorowska, Helena Sujecka, Janusz Chabior, Barbara Kurzaj,
Magdalena Koleśnik, Agnieszka Wosińska, Michał Majnicz, Paweł Smagała


Bohaterka filmu to 50-letnia Maria, która spędza czas głównie w swoim mieszkaniu, pełnym podniszczonych figur Maryjek, paląc papierosy, popijając martini, czytając harlequiny i biorąc długie kąpiele przy świecach. Pozostałą część każdego dnia kobieta spędza w osiedlowym supermarkecie, gdzie pracuje. Rutynę dnia przerywają od czasu do czasu niezapowiedziane odwiedziny jej siostrzenicy, Heleny, która wpada do Marii, kiedy świat ją zmęczy i porani. Tak razem chowają się przed światem z Maryjkami.

Ta monotonia kończy się, gdy Maria rozpoczyna hormonalną terapię zastępczą, która ma na nią i jej otoczenie zaskakujący, burzliwy i nieco zabawny wpływ. Bohaterka zaczyna odczuwać dawno zapomniane seksualne i zmysłowe potrzeby.

W swoim pełnometrażowym debiucie Daria Woszek (…) podejmuje formalne ryzyko, tworząc obraz, jakiego jeszcze w polskim kinie nie było. Skupia się na różnych obliczach kobiecości, a całą historię zanurza w świecie wystylizowanych fantazji i groteskowego humoru. /Adam Lewandowski, Esencja/
bilety po 15,00 zł, film dostępny przez 24 godziny od 28 listopada od godziny 18.00, bez ograniczeń

Festiwalowi towarzyszą debaty online, koncert oraz warsztat.
Szczegóły w wydarzeniu FB: https://www.facebook.com/events/1206254536441877/

MOJEeKINO  https://www.mojeekino.pl/show/miejsce-kobiet

Organizatorami 15. edycji MIEJSCA KOBIET Kino REJS Słupskiego Ośrodka Kultury oraz Stowarzyszenie Triny Papisten.