Słone lato
Pokazywany w konkursie głównym na festiwalu w Berlinie debiut reżyserski Rebeki Lenkiewicz – scenarzystki m.in. Idy Pawła Pawlikowskiego, Nieposłusznych Sebastiana Lelio i Sług Ivana Ostrochovskiego (20. NH). To także kolejna po zeszłorocznym Płynąc do domu Justina Andersona adaptacja prozy Debory Levy, która trafia do przeglądu Trzeciego Oka. Zmysłowa, zarazem eliptyczna i precyzyjna powieść (wydana po polsku pod tytułem Gorące mleko) musiała uwieść Lenkiewicz wizualnym potencjałem, skoro uznana dramaturżka i scenarzystka postanowiła, że tym razem swojego scenariusza z rąk nie wypuści.
Sofia (wycofana Emma Mackey) opiekuje się swoją chorującą od lat matką Rose (charyzmatyczna Fiona Shaw w roli dominującej Irlandki z awansu). Razem podróżują na wybrzeże Hiszpanii do uzdrowiciela (a może hochsztaplera?) o imieniu Gomez (Vincent Perez). W podporządkowanym matce życiu Sofii zaczynają pojawiać się momenty wolności, przebłyski bycia kimś innym niż tylko troskliwą córką – samotne włóczęgi po wybrzeżu, powrót do historii antropologii i w końcu romans z Ingrid (Vicky Krieps w hipisowskim wydaniu).