Jajko czy kura?

Czas trwania: 87 min.
Reżyseria: Sébastien Gagné
Premiera: 16 lutego

Chociaż ma tylko 12 lat, Max jest przedsiębiorcą. Niestety, z powodu przeprowadzki do odległej wsi musi zamknąć swoją firmę. Kiedy jednak w nowym miejscu Max zauważa kurczaki w stodole swojego kuzyna Charles’a, dostrzega też sposób na powrót do biznesu. Aby założyć ekologiczną fermę, chłopcy łączą siły z Alice, popularną youtuberką.

grupa wiekowa: 10+

dubbing

Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza – Ale Kino! 2023

Rekomendacja Zespołu Edukatorów Filmowych
Film porusza ważną w dzisiejszych czasach kwestię masowej produkcji żywności i dobrostanu zwierząt. Ukazuje bezsilność jednostki i lokalnych społeczności w starciu z system i wielkimi producentami. Jednak młodzi bohaterowie dają nadzieję na lepsze jutro. Zmiany są nieuchronne, a dorośli powinni uczyć się od nich działania, a nie biernie przyglądać się światu i akceptować to, co jest.

“Każda porażka jest szansą na coś lepszego”- jak mawiała matka głównego bohatera Maxa. Młodzi przyjaciele swoją kreatywnością i zaradnością potrafią pokonać system, a zainspirowani przez nich do działania dorośli mogą odzyskać utraconą godność i pokonać swoje własne demony.

Najkrócej rzecz ujmując, film w przystępny, pełen humoru sposób wprowadza elementy edukacji ekologicznej ( problem chowu klatkowego zwierząt) oraz ekonomicznej (biznesplan, rachunek ekonomiczny, ograniczenia prawne, rola marki). Wartością jest też pokazanie z dużą życzliwością słabości dorosłych ( np. nieporadności życiowej czy braku pracy nad relacjami rodzinnymi).

Niewątpliwie sprawdzi się w rozmowach z dziećmi na temat bycia zaradnym, przedsiębiorczym, stawiania pierwszych kroków w biznesie; problemów małych, niezależnych firm, które muszą mierzyć się z konkurencją, przepisami czy systemem. Te poważne tematy są podane w sposób dostosowany do młodszego odbiorcy. Przekaz odnośnie warunków chowu kur i różnic między rodzinnymi fermami a koncernami został przedstawiony na tyle prosto i zrozumiale, że ułatwi wprowadzenie i omówienie zagadnienia ekohodowli, nastawionej na zapewnienie dobrostanu zwierzętom gospodarskim.

Wspomniana jest również rola mediów społecznościowych w promocji, a także potrzeba budowania marki, by dotrzeć do odbiorców; co można wykorzystać na zajęciach poświęconych marce współczesnych internetowych idoli, obserwowanych przez dzieci i młodzież; to może być atrakcyjne dla uczniów, którzy bardzo często żyją równocześnie w świecie online i offline.

Nie wolno pominąć wątku nadużywania alkoholu przez jednego z dorosłych bohaterów, co powoduje problemy zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym oraz jego późniejszej próby odzyskania szacunku ze strony rodziny i do samego siebie. Ten aspekt można z powodzeniem wykorzystać w wartościowej rozmowie o używkach.

Całość jest generalnie ciepłą historią; w mądry sposób podkreślającą, jak ważna jest współpraca i przyjaźń, jak wiele można nauczyć się od innych, ale i pokazującą, jak trudna bywa tęsknota za bliskimi, którzy odeszli.

Dostępne terminy