76. rocznica zagłady gett w Rembertowie, Otwocku i Falenicy

Uroczysty Koncert w 76 rocznicę zagłady Gett w Falenicy, Otwocku i Rembertowie

Jak co roku, zapraszamy Państwa na uroczystości związane upamiętnieniem zagłady społeczności żydowskiej mieszkającej wzdłuż tzw. Linii Otwockiej. Dwa dni, tj. 19 i 20 sierpnia 1942 roku, gwałtownie zmieniły historię tego obszaru.
19 SIERPNIA 2018 R. (NIEDZIELA) O  GODZ. 19.00 zapraszamy na Marsz pamięci i modlitwy w 76. rocznicę zagłady otwockich Żydów.
UWAGA! Ze względu na trwającą modernizację linii kolejowej rozpoczęcie marszu odbędzie się na parkingu samochodowym przy stacji PKP
(u zbiegu ulic Warszawskiej i Czaplickiego). Następnie marsz wyruszy tradycyjnie do miejsca pamięci Żydów otwockich przy ul. Reymonta.

20 SIERPNIA 2018 (PONIEDZIAŁEK) O GODZ. 19.00, spotykamy się przy pomniku upamiętniającym zagładę Żydów Falenicy (ul. Patriotów róg Frenkla). Zapraszamy wszystkich, którzy chcą uczcić ofiary tej wielkiej tragedii na Uroczyste Spotkanie,połączone z modlitwą ekumeniczną, przy pomniku upamiętniającym zagładę Żydów, ul. Patriotów róg Frenkla.

23 SIERPNIA 2018 (CZWARTEK)  O GODZ. 19.00 zapraszamy Państwa na niezwykły koncert specjalnie przygotowany na ten wieczór przez duet „Maniucha i Ksawery”.
Będzie to kolaż jazzowych improwizacji i ginących pieśni z terenów mazowieckich i poleskich. Muzycy wspólnie będą snuć opowieści przekraczające granice gatunków muzycznych i czasu.  Zaczerpną brzmienia z wieloletnich podróży Maniuchy do śpiewaczek z ukraińskich wsi,  z tradycji i kultury żydowskiej.
Tematem wieczoru będą SNY i MARZENIA. Pojawią się kołysanki, wyliczanki, pieśni o pragnieniach, dążeniach, tęsknocie oraz nawiązujące do filmu A. Forda „Mir kumen on” o miedzeszyńskim sanatorium, te o równości, wolności, lepszym świecie. Poetyckie, kameralne, osobiste pieśni tradycyjne o losie będą się przeplatać z rytmicznymi, pełnymi wigoru pieśniami żydowskimi. Razem z Maniuchą i Ksawerym zagra DjLenar. Będzie dekonstruował, dopełniał i współtworzył opowieść o snach i marzeniach, o zaginionym świecie i tragedii jaka spotkała żydowskich mieszkańców Falenicy. Dziecięca prostota i naiwność spotka się z przejmującym spokojem, smutkiem, pustką i melancholią. Wybrane motywy z piosenek z film u „Mir kumen on” usłyszymy w wykonaniu specjalnie zaproszonych
uczniów Wielokulturowego Liceum Humanistycznego im. Jacka Kuronia.

MANIUCHA I KSAWERY
to duet, który w autorski sposób łączy jazzową improwizację z ginącymi pieśniami ukraińskiego Polesia. W swoich kompozycjach muzycy przywołują pieśni wiosenne, żniwne, weselne, miłosne, dziadowskie, kolędy i kołysanki, łącząc je w opowieści odwzorowujące cykle przyrody i ludzkiego życia. Niejednokrotnie sięgają także do archiwalnych nagrań z polskich wsi tego terenu. Maniucha Bikont i Ksawery Wójciński zajęli pierwsze miejsce w kategorii Soliści Wokaliści na
Turnieju Muzyków Prawdziwych (2015) organizowanym przez Filharmonię Szczecińską.  
Nagrodę Specjalną im. Czesława Niemena na Festiwalu Polskiego Radia Nowa Tradycja otrzymali w 2016 roku.
Istotę ich twórczości pięknie ujął Olo Walicki:
„Duet głosu i kontrabasu to rzadkie połączenie. To odważny i śmiały ruch, żeby w tak małym składzie przygotować materiał koncertowy. Muzykom udało
się to dzięki dojrzałości, zachowaniu minimalizmu oraz niebywałej precyzji wykonawczej. Mam na myśli nie tylko warstwę warsztatową, ale również odniesienia stylistyczne, kreowaną przez duet estetykę, głęboką znajomość źródeł, świadomość, do czego artyści się odnoszą, co z czym chcą połączyć. Ich gra jest pełna  niuansów, uwrażliwia. Byłem oczarowany tak piękną, autentyczną i przekonującą propozycją tego duetu. Kontrabas tworzy tu autonomiczne środowisko, rozwinięcie emocjonalne muzyki duetu. Ksawery jest kontrabasistą jazzowym, ale ma rzetelne wykształcenie akademickie, wie co robi, ma też dostęp do wielu technik wykonawczych i świadomie z nich korzysta. Śpiew i instrument ‘rozmawiają ze sobą’. Kontrabas jest integralną częścią dialogu, który tworzy
się na żywo i wybrzmiewa w naszych uszach. Partie Ksawerego są bardzo intuicyjnie i silnie związane z melodią śpiewu Maniuchy. Powstaje niezwykła rzecz.”

MANIUCHA BIKONT
muzyczka, antropolożka, doktorantka wydziału Artes Liberales (UW), uczestniczka badań  terenowych w Polsce, na Ukrainie, Białorusi i w Rosji. Członkini zespołów muzycznych i teatralnych zajmujących się muzyką tradycyjną, rytuałami, improwizacją i niekonwencjonalnymi technikami wokalnymi. Związana z Fundacją Muzyka Kresów (od 1999 r.), Stowarzyszeniem „Dom Tańca” (od 2006 r.), OPT „Gardzienice” (2005-2010), Chórem Kobiet (2010-2013). Od 2008 roku uczestniczka i współtwórczyni projektów Jagny Knittel realizowanych na ukraińskim i białoruskim Polesiu. Stypendystka Funduszu Wyszehradzkiego w katedrze etnomuzykologii w Akademii Muzycznej w Kijowie u Jewgena Jefremowa (2010/2011). Wokalistka zespołów: Dziczka, Z lasu, Niewte, Gęba. W kapeli Tęgie Chłopy śpiewa i gra na tubie. Współpracuje z Prusinowski Kompaniai innymi wykonującymi muzykę tradycyjną in crudo. Współpracuje z muzykami jazzowymi i awangardowymi, jak: Ksawery Wójciński, Assaf Talmudi, Shay Tsabari, Rafael Rogiński, Ilia Saytanov. Prowadzi muzyczne warsztaty i potańcówki w Polsce, na Litwie, Ukrainie i w Rosji. Współpracuje przy muzyce do filmów i spektakli. Kuratorka koncertów na festiwalu Wszystkie Mazurki Świata. Związana z Kieleckim Taborem Domu Tańca.
Brała udział w nagraniach płyt:
Oj Borom Borom, Pieśni z Ukrainy i Kolędy z Podlasia zespołu Dziczka, Where my complete beloved is zespołu Hera, Adieu Adama Struga, Ławeczka zespołu Warszawa Wschodnia, Dansing oraz Wesele kapeli Tęgie Chłopy.

KSAWERY WÓJCIŃSKI
kontrabasista i kompozytor, w szechstronny muzyk o wielkiej wrażliwości na brzmienie. Nie boi się eksperymentów. Jego zainteresowania sięgają od muzyki dawnej aż po najbardziej wyrafinowaną improwizowaną muzykę współczesną. Współpracował z takimi muzykami jak: Charles Gayle, Uri Caine, Mikołaj Trzaska, Michael Zerang, Hamid Drake, Maniucha Bikont, Satoko Fuji, Nicolle Mitchell, Tim Sparks, Klaus Kugel, Ken Vandermark, Mats Gustafsson, Gaba Kulka, Robert Rasz, Wacław Zimpel, Paweł Postaremczak, Raphael Roginski, Robert Kusiołek, Krzysztof Dys, Szymon i Maurycy Wójcińscy. Współtworzy formacje: Wójciński/Szmańda Quartet, Charles Gayle Trio. Koncertuje w kraju i za granicą. Jest znany również ze swych wokalnych eksperymentów.

MARCIN LENARCZYK/ djLENAR
kompozytor, reżyser dźwięku. Jako reżyser dźwięku zajmuje się całym procesem filmowej produkcji dźwięku. Od pracy nad sound designem już na poziomie scenariusza, po nagrania na planie i postprodukcję finalizowaną zgraniem kinowym. Otrzymał dwie nagrody i ndywidualne za najlepszy dźwięk na Koszalińskim Festiwal Debiutów Filmowych „Młodzi i Film”. W 2016 roku był nominowany do nagrody Polskiej Akademii Filmowej “Orły” za najlepszy dźwięk do filmu „Córki Dancingu”.
Realizował dźwięk m.in. do filmów:  Fuga – reż. Agnieszka Smoczyńska (autor dźwięku, muzyka) Konkurs Seminare de la Critique na MFF w Cannes 2018; Książe i Dybbuk -reż. Elwira Niewiera i Piotr Rosołowski (sound design) Złoty Lew za najlepszy dokument na MFF w Wenecji 2017; Komunia – reż. Zuzanna Zamecka (konsultacja muzyczna) Nagroda Tygodnia Krytyki Filmowej na MFF w Locarno 2016; Córki Dancingu – reż. Agnieszka Smoczyńska (autor dźwięku) Nagroda Jury za unikalną wizję na Sundance IFF 2016; Wszystkie Nieprzespane Noce – reż. Michał Marczak (mix muzyki i reżyseria ADR) Nagroda za najlepszą reżyserię w sekcji World Documentary na Sundance IFF 2016; 15 stron świata – reż. Zuzanna Solakiewicz (autor dźwięku) Nagroda Tygodnia Krytyki Filmowej na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Locarno 2014; Efekt Domina – reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski (autor dźwięku) Główna nagroda w Międzynarodowym Konkursie Dokumentalnym na Krakowskim Festiwalu Filmowym 2014, Lipsk (Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych i Animowanych) -Nagroda dla najlepszego filmu w Konkursie Niemieckim
Jest autorem instalacji dźwiękowej będącej częścią projektu „Hotel Polonia.Budynków Życie po życiu”, zdobywcy głównej nagrody Złotego Lwa na 11.Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji w 2008 roku.
Jego koncert w ramach Ars Acustica (corocznej fuzji radiostacji z całej Europy poświęconej sztuce dźwięku) był transmitowany przez Polskie Radio Pr.2 i retransmitowany przez najważniejsze europejskie stacje radiowe. Jest twórcą muzyki do przedstawień teatralnych:
Berlin ALexanderplatz w w reż. Natalii Korczakowskiej w Teatrze Studio
Natan Mędrzec w reż. Natalii Korczakowskiej w Teatrze Narodowym
Uwodziciel w reż. Katarzyny Warnke w warszawskim Teatrze Nowym
AutoDaFe w reż. Pawła Miśkiewicza w Krakowskim Teatrze Starym
Wybrane publikacje muzyczne:
djLenar RePRES (bółt records)
Frederic Blondy&djLenar play Mauricio Kagel Ludwig van (bółt records)
Sisters The Mono (multikulti)
Zapraszamy!
Wstęp wolny !

Koncert wspierają finansowo:
Urząd Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy, Fundacja Europejski Instytut Kultury, KinoKawiarnia Stacja Falenica
Uwaga! W związku  z prognozowanym dużym zainteresowaniem koncertem, bardzo prosimy o wcześniejszą
rezerwację miejsc. Wstęp jest bezpłatny, ale pierwszeństwo wejścia będą miały osoby z listy.
Wejściówki można rezerwować pod numerem telefonu 530 882 809.
Organizatorzy:
Społeczny Komitet Pamięci Żydów Otwockich i Karczewskich
Towarzystwo Przyjaciół Otwocka
Komitet Upamiętnienia Zagłady Gett w Falenicy i Rembertowie
Europejski Instytut Kultury Fundacja

Partnerzy:
Urząd Dzielnicy Wawer m. st. Warszawy
Kinokawiarnia „Stacja Falenica”
Świdermajer.info 
„Więź”
Polska Rada Chrześcijan i Żydów

Patronat honorowy
Prezydent Otwocka Zbigniew Szczepaniak

Kontakt z organizatorami:
e-mail:
zydzi.otwoccy@op.pl
instytutkultury1@gmail.com
Opracowanie: Jolanta Pełka